dimecres, 12 de desembre del 2007

Cibertextualitat

L'article de Raine Koskimaa El repte del cibertext: ensenyar literatura en el món digital ens introduïx en el món del cibertext (com a nou tipus de literatura) i de la utilitat que li podem donar en l'ensenyament literari.
Aquest article em sembla molt interessant ja que, com diu l'autor, la literatura ha anat canviant amb el naixement de les noves tecnologies. Això no vol dir que la literatura impresa no existisca sinó que ha aparegut un nou tipus de literatura, la literatura digital. I hem de ser conscients d'aquests canvis . A l'hora d'ensenyar literatura hem de partir del context en què es va escriure una peça literària, tant context històric com cultural, per poder entendre-la. Però, alhora, hem de tenir en compte el context en què es troba el lector, ja que pot haver-hi un distanciament temporal que oferisca una visió de l'obra totalment diferent, producte dels nous mitjans usats per l'estudi. Per tant, considere a l'igual que l'autor que hem de tenir en compte la vida diària per veure com és reflectida en la literatura i les seues conseqüències en la realització i interpretació textual.
Un altre aspecte a destacar d'aquest article és les possibilitats pedagògiques que podem aplicar a l'ensenyament literari. D'entre aquestes possibilitats trobem els debats en línia basats en el rol, l'aplicació de diversos mètodes de visualització d'estructures literàries a la pantalla de l'ordinador, discussió literària en línia i , per últim, els blocs literaris. Aquestes diverses posibilitats em semblen molt interessants segons els grups en què impartim la docència, donat que, en la majoria de casos, els nostres alumnes tenen un nivell informàtic d'usuari com a mínim i són donats a fer ús de les noves tecnologies per trobar informació. Els blocs serien fàcilment aplicables en una de Batxillerat i, alhora, l'alumnat faria un ús de la llengua estàndard per opinar.
Per últim, Raine ens parla dels cibertextos com nova modalitat literària. Són obres literàries que utilitzen el mitjans digitals en xarxa, afavorint així la potenciació de la imaginació de l'usuari. Aquest, per a mi, un camp que em queda per explorar.
Bé, sols em queda adreçar-vos a l'article en qüestió que estic parlant i que podeu trobar a l'adreça http://www.fundaciobromera.org/pub/pdf/Modul_3/koskimaa.pdf.